måndag 4 januari 2010

10 SPORTHÖJDPUNKTER ENLIGT MIG (6-10)

10. Champions League. Champions League är nästan det bästa fotboll kan erbjuda. De bästa klubblagen är nog bättre än de bästa landslagen. Men eftersom landslagsfotboll intresserar mig mer än något annat så är nog Champions League i skymundan för mig. Men finalen den 22.5 kommer jag säkert att se på. Säkert en fotbollskväll man sent glömmer oavsett vilka lag som spelar.
9. U20-VM i ishockey
U20-VM i ishockey är nog en av de speciellaste ishockeyturneringarna: det spelas alltid två gånger i året, eftersom det alltid spelas 26.12-5.1. Finland har spelat som väntat den här gången. I finalen får vi se Kanada möta USA- ett riktigt hatmöte som nog kommer att bli hårt, Kanada vann ju USA först på straffar i gruppspelet. Schweiz var årets skräll och de får i bronsmatchen motstånd i form av Sverige, som floppade något i år.....De går ju för guld hela tiden. Finland blir antingen femma eller sexa, den sista matchen är mot Ryssland som säkert var säkert turneringens flopp. Lettland och Österrike relegeras och ersätts av Tyskland och Norge. Så mellan perioden 26.12.2010-5.1.2011 får man se Kanada, USA, Sverige, Schweiz, Ryssland, Finland, Slovakien, Tjeckien, Tyskland och Norge spela juniorhockey- inga "blåbär" får alltså plats. Roligt också att tre nordiska länder får vara med.
8. ISHOCKEYLIGANS GRUNDSERIE
FM-ligan är sporten i vardagen för mig, alltså inte det som intresserar mig allra mest men det jag följer med allra mest. TPS är tillbaka efter många svaga år- senaste framgångarna lär vara silvret 2004 och femteplatsen 2005- då Saku Koivu var med i laget pga NHL:s lockout. Den starkaste kandidaten att vinna grundserien är nog Lukko, som förvandlats från ett bottenlag till ett topplag på bara ett år- imponerande! KalPa och kanske JYP och Kärpät utmanar om grundserievinsten. TPS blir 5-10:a. Det lär också bli en hård kamp om att undvika ligakvalet. Tror nog att det står mellan Pelicans, Ilves och SaiPa. Jag tror nog på SaiPa. SaiPa-Sport i ligakvalet skulle vara en nagelbitare.
7. INNEBANDY-VM
Vem bryr sig? säger man normalt. Men då det spelas i Finland så är det verkligen det där lilla extra. Innebandy är ju en så liten sport att det bara finns fyra "stora"- Sverige, Finland, Tjeckien och Schweiz- och 12 korpgäng. Nu tar man också med tre asiatiska länder och ett nordamerikanskt, vilket gör ännu fulare siffror. Drömfinalen är den mellan Finland och Sverige men jag skulle hellre föredra t.ex. Finland-Schweiz. Förlusterna mot Sverige känns ju värre än något annat.....
6. EM-kval och lottning
EM-kvalet är nog intressant. Landskamper är nog min grej nummer 1. Och lottningen den 7.2.2010 kommer att vara avgörande. Finland kommer nog att ha små chanser med t.ex. Kroatien och Slovakien eller Portugal och Slovakien (eller Danmark) men inte med Italien och Serbien, eller Ryssland och Serbien? Då måste man också anställa massor av vakter till Olympiastadion, de ryska och serbiska fansen är ju inte kända över att vara lugna precis.....Utan raka motsatsen. Att få Sverige är också möjligt. Att Finland skulle få oavgjort eller varför inte vinst mot Sverige i fotboll skulle kännas skönare än något annat på vår jord. Nästan.
Den 4.9, 8.9, 13.10 och 17.10 får man sedan njuta av matcher.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar