tisdag 18 augusti 2009

23.8 blir en fin fotbollskväll. Men jag håller redan på och planerar för ännu större saker. Fotbolls-VM i framtiden.

23.8-10.9. Dam-EM i fotboll. Spelas i Finland så därför är det just så intressant. Jag får ju också den 23.8 se Finland-Danmark live. Jag har länge drömt om att få se ett fotbolls-VM eller EM live och nu går ju en del av min dröm i uppfyllelse. Men att ett herr-EM eller VM kommer till Finland kan man nog glömma för det krävs flera stadion med kapacitet på 30 000 resp. 50 000 och Finlands enda stora arena är ju Olympiastadion, 37 000. Men däremot söker kanske Finland EM 2020 eller 2024 tillsammans med Sverige, Norge och Danmark. Ett EM tillsammans med Ryssland (sex stadion i Ryssland, två i Finland) har det också ryktats om.
Men det finns nog en stor chans att jag nån gång under mitt liv får se ett fotbolls-VM eller EM live:
- Kandidaterna till att söka EM 2016 är Frankrike, Italien, Norge/Sverige och Turkiet. Man kommer rätt så behändligt till de tre första kandidaterna.
EM 2020 kan jag nog direkt strunta i, hittills har Bulgarien/Rumänien, Azerbajdzjan/Georgien/Armenien och Tjeckien/Slovakien anmält sig. Men i och för sig kostar det ju massor att få se såna kvalitetsmatcher så det är nog något jag kanske bara får uppleva ett par gånger i mitt liv.

VM 2010 och VM 2014 blir ett enda tv-tittas. Sydafrika är inte det första resmålet man tänker på då man vill boka en fotbollsresa (då VM spelas där är det ju dessutom kallare där än vad det är u Finland) medan VM 2014 spelas i Brasilien. Det skulle vara jätteroligt att se ett VM på det stället i världen där fotboll är som allra, allra störst men inte far jag nu dit bara för att se på lite fotboll när det dessutom är vinter där (vintertemperaturen i Sao Paolo och Rio de Janeiro där de viktigaste matcherna spelas motsvarar kanske 1-2 grader varmare än en finsk sommar).
Men VM 2018 har många intressanta kandidater. Australien är en intressant kandidat men då blir det råddiga tv-tider (matcher kanske 10-16, mycket tidigt för mig under sommarlov måste erkännas) och då blir det ingen VM-resa det året heller. Om Mexico får VM blir det däremot nattvakas i TV-soffan eller framför datorn, det skulle vara mysigt att sitta uppe till 2-4 bara för att se fotbollsmatcher, samma sak som jag gjorde under ishockey-VM 2008 och junior-VM i ishockey 2009.
Mest hoppas jag på Spanien och Portugal för jag tycker om båda landslagen. Dom spelar så rolig fotboll helt enkelt, särskilt Spanien. Dessutom har jag ju varit i Spanien cirka 10 gånger.
Belgien/Holland och England har också sökt. Vinner nån av de europeiska kandidaterna så är jag nog beredd på att boka en resa :P
Fotbolls-VM är det bästa jag vet fast Finland inte är med. Finlands lag i fotboll är ju inte så speciellt bra så det är inte något man saknar jättemycket, men nog mycket förstås.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar