onsdag 5 augusti 2009

OS i Vancouver

Vinter-OS i år kommer i att spelas i Vancouver i Kanada, vilket innebär att det blir konstiga tv-tider, för där är de 10 timmar efter oss. Sändningarna lär pågå mellan 8-23, det motsvarar 18-9 för oss. Ishockeymatcherna spelas 22.00, 01.30 och 07.00 finsk tid. Finalen spelas dock 22.00 finsk tid. Någonting har de dock fått fixat. Men att jag sitter uppe på sportlovsveckan bara för att se på ishockey flera gånger.....det kan jag nästan lova. Samma sak gäller JVM, för nu har Finland ett lite bättre junorlag på benen.
Men anledningen till att jag tänkte blogga lite om OS nu är för att Finland har tagit ut sitt första lag dit. De är 46 spelare och endast cirka hälften får en chans i OS. Inte just några skrällnamn finns men OS är nog den sista turneringen där man testar spelare.
Här är en ganska så komplett OS-trupp (jag tänker inte gå in på kedjorna, jag bara väljer 3 målvakter, 8 försvarare, och 12 anfallare.
Målvakter: Niklas Bäckström, Miikka Kiprusoff, Antero Niittymäki
Backar: Kimmo Timonen, Joni Pitkänen, Sami Salo, Toni Lydman, Lasse Kukkonen, Petteri Nummelin, Ossi Väänänen, Sami Lepistö
Anfallare: Mikko Koivu, Saku Koivu, Teemu Selänne, Tuomo Ruutu, Jarkko Ruutu, Valtteri Filppula, Jussi Jokinen, Jere Lehtinen, Ville Peltonen, Sean Bergenheim, Niklas Hagman, Antti Miettinen
13:anfallare (om man får ha): Jarkko Immonen.
Fast jag inte är en expert på att se spelarnas kvalitet så tror jag nog att ett sånt här lag kan blanda sig in om medaljerna i OS. I gruppen deltar förutom Finland också Sverige, Vitryssland och Tyskland. Tyskland är kanske turneringens sämsta lag så där förväntar jag mig en tremålsseger. Vitryssland skrällvann mot Finland i VM men Tuomo Ruutu, Saku Koivu, Teemu Selänne et company var ju inte ens med då och de bommar knappast 44 skott mot en okänd målvakt. Vitryssarna lär ställa upp med sitt VM-lag. Tremålsseger kan man utgå från här också. Sveriges trupp ser ungefär lika stark ut som Finlands, men alla vet vi ju hurdana svenskarna är. Jag förväntar mig oavgjort. Jag är inte säker på om förlängning förekommer i OS, hoppas inte. Då avgör målskillnaden mot de övriga lagen i gruppen. Merparten av matcherna spelas i General Motors Place, där 20 000 vrålande kanadensare kommer hålla stämningen livlig vid minsta lilla tackling eller domarfel, t.om. före nedsläpp och också då allt är lugnt. Sånt vet man när man har sett på JVM ifjol. Det kan bli fullsatt också då de mindre lagen spelar. Kanada är hockeyns hem.
Alla grupperna
A: Kanada, USA, Schweiz, Norge. Kanada-USA blir en av gruppernas höjdare. Synd bara att det är en nattmatch.
B: Ryssland, Tjeckien, Slovakien, Lettland Ett ypperligt läge för slovakerna att bevisa att man hör till världstoppen. Tror dock att den jämnaste matchen för dem blir mot Lettland. Ryssland utklassar allt utom Tjeckien, som dom dock vinner i en jämn batalj med ett avgörande i slutperioden.
C: Sverige, Finland, Vitryssland, Tyskland
Som ni ser så är det antagligen världens 12 bästa ishockeylandslag som gör upp här. Ryssland har 25 guld i VM, Kanada 24, Sverige regerande OS-mästare (som dessutom vann VM samma år), Finland tagit medalj i alla stórturneringar 2006-2008, silver i OS 2006, USA på gång efter framgångar i JVM och fjärdeplatsen ifjol, Tjeckien på liten nedgång men fortfarande ytterst skickligt, Schweiz ett klassiskt kvartsfinallag, Slovakien guld 2002, stjärnorna som finns kvar kan ställa till oerhörda problem, Tyskland har inte nått kvarten sedan typ 2003-2004 men det beror delvis på saknaden av NHL-proffs, Vitryssland fyra i OS 2002, kvartsfinal i VM 2006 och 2009, Norge kvartsfinal 2008, Lettland kvartsfinal 2009. Dåligt för mig som gärna hade sett en eller två skrällar med (typ Italien, Danmark, Österrike), men bra för publiken-och bra för fansen-i Kanada är ett liv utan hockey ingenting.
Favoriter: 1.Kanada, 2.Ryssland, 3.Sverige
Utmanare: 4.Finland, 5.USA, 6.Tjeckien
Når högst semifinal, antagligen kvart eller kval till kvart: Schweiz, Slovakien, Tyskland.
Bra lag, men sämst här: Vitryssland, Lettland, Norge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar