söndag 21 juni 2009

Hur började jag heja på TPS?

TPS- Finlands i särklass bästa lag för mindre än 10 år sedan- mästare 1999, 2000, 2001- men sedan har allt gått snett. Utom år 2004. Då pratade alla andra pojkar på klassen om "Tepsi och Hifki" och jag trodde dom pratade om Pepsi-flaskor, flodhästar, flugor, pelikaner, jokrar.....
Så en snöig dag före en skolutfärd i februari-mars frågade jag Alexander
Marius: Vad är Tepsi????
Alexander: Ett dåligt ishockeylag.
Marius: Vad är Hifki?
Jocke: Det är det som är dåligt!!!!!!!

Och visst märkte jag att det var en strid i klassen om vilket ishockeylag som var bäst. Alla pojkar förutom Ale och Tony (HPK) hejade på världens bästa hockeylag (jag började nämligen heja på TPS bara genom att härma) och flickorna (alla utom Nadde) hejade på Homoja Ilman Fyysistä Kuntoa xD. Inte tror jag att flickorna hade någon större aning om vad som hände i ishockeyn men säkert härmade de också varann....för ingen av dessa har pratat ens ett skit om ishockey sedan dess. Men det kan ju också bero på att HIFK och TPS har blivit "mittenlag" nuförtiden.
Hur det gick för TPS och HIFK har ni säkert glömt. Jo, HIFK var supernära (men det visste jag inte då) att nå finalen men tre 2-3-förluster på förlängning mot Uleåborgs Hermeliner (Oulun Kärpät) som jag då kallade Flugorna blev lagets fall, lika bra det. De fick nöja sig med en bronspeng. TPS vann grundserien och man märkte ju att det var ett superpopulärt lag och nådde finalen utan större press. Jag kommer ihåg att de vann en final med 5-0 och jag trodde de var mästare men då visste jag inte att det behövdes tre vinster för mästerskap. Men detta avgjorde hela skräpet. http://www.youtube.com/watch?v=XAWxAx7q2yA&feature=related.
Spola till 06.40 om ni bara vill se målet, inte hela den dramatiska förlängningen. Den enda matchen som Flugorna (som jag kallade dem då) förtjänade att vinna.
Varför älskar jag den videon då TPS inte vann? Jo, det var ju från den gamla goda tiden, det är nämligen deras senaste medalj. Sen dess är årets matcher deras största framgångar.
Jag började ju som sagt heja på TPS bara genom att härma men 2006 märkte jag att jag nog aldrig kommer att ångra mig mera.
1. Åbo är bäst ingen protest.
2. Jag är född i Åbo, Finlands bästa storstad.
3. Jag bokstavligen HATAR Jokerit och ogillar HIFK, Hesa flyttar jag till endast om det finns något man endast kan studera till där.
4. Hesa är mycket större och snuskigare än Åbo. Hatar stora folkmassor!!!!
Så TPS är mitt favoritlag och jag gillar dem mer och mer för varje år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar