tisdag 7 juli 2009

De 10 bästa ishockeymatcherna den här säsongen och en kort story om dem

1. TPS-Jokerit 4-0 13.12.2008 SM Liiga
2. Kanada-Finland 3-4 STR 4.5.2009 VM
3. TPS-HIFK 4-1 8.3.2009 SM Liiga
4. Kärpät-Jokerit 6-1 19.3.2009 SM Liiga
5. JYP-TPS 1-3 13.3.2009 SM Liiga
6. Kärpät- Jokerit 6-0 27.9.2008 SM Liiga
7. TPS-JYP 2-1 OT 19.3.2009 SM Liiga
8. Lettland- Sverige 3-2 STR 27.4.2009 VM
9. Finland- Ryssland 4-2 16.4.2009 Euro Hockey Tour
10. Kanada-Sverige 3-1 8.5.2009 VM
(11. HIFK-TPS 4-6 5.3.2009 TPS till slutspel)
(12. Jokerit-Kärpät 2-3 OT 21.3.2009 Jokerit utslaget).
12. Jokerit utslaget, men mitt hat mot Jokerit skriver jag om en annan gång. Jag vet också att det är fult att blogga, tala eller skriva illa om lag man hatar. Det finns ju trots allt n00bar som hejar på Jokerit.
11. 5.3.2009 är en kväll jag aldrig kommer att glömma, mitt lag spelade så magnifikt då. Sex strutar i mål då det gällde som mest!!! Visserligen mot IFK som inte hade så mycket att spela för, men ändå. Jag var nog galnare än nånsin förr på mitt lag. På www.sm-liiga.fi stod det ju först 3-2 och en minut senare stod det 3-4!!!!!! Var nog kanske mars bästa dag, eller en av de bästa.
10. Kanada-Sverige 3-1. Jag hatar Sverige i sport därför att Finland och Sverige är rivaler....Skönt att Kanada då hade avgjort redan efter 30.38. Åtminstone nästan. Sverige gjorde 1-3 med 14 minuter kvar och ni vet ju hurdana svenskarna är då det som mest gäller. Men såna är Kanada också och de höll ut och Sverige hade inga direkta farligheter efter det.
9. Finland vann över Ryssland för en rätt så stor publik i Tammerfors. Att slå Ryssland är ju en av de största sakerna man kan göra i ishockey men anledningen till att denna match nästan var betydelselös gör att den inte hör till de absoluta höjdpunkterna.
8. Som däremot den här. Lettland lyckades förlora med hela 2-8 mot Sverige i ishockey-VM 2007 men så stora siffror visste vi ju alla att det inte skulle bli nu. 1-4 kanske var det mest spelbara tipset. Men letterna ville annorlunda och pinade svenskarna ända till straffläggningen där de slutligen vann, men nån riktig "Vitryssland" var det nog inte, det var ju ingen kvartsfinal heller.
7. I det skedet pinade ännu TPS grundseriesegraren hårt och det var inte alls sagt att JYP skulle gå vidare i det skedet. Matchen gick till förlängning och jag skrek högt ut min lycka, kanske högre än nånsin, då TPS vann.
6. Ownage!!!!!! Uleåborgs Hermeliner, som inledde säsongen mycket darrigt, fick ångan upp mot Ässät, Lukko och Blues där det blev riktiga arbetssegrar. Någon arbetsseger blev det inte den dagen då jokrarna redan var uträknade efter en period- då stod det 3-0. 5-0 stod det efter 25 minuter, före matchen hade jag kanske trott att Kärpät skulle förlänga sin segersvit, men 5-0....nej. Den dagen var nog livet för bra för att vara sant, det är inte varje dag ens hatlag får sex puckar i baken :) Men efter det gick det knackigare än vad det nånsin gjort under 2000-talet för Kärpät och det var svårt att tro att 70% av spelarna blev finska mästare ett halvår tidigare, så svårt var det att känna igen dem i oktober.
5. JYP-TPS: Grundserievinnaren mot grundserietian. Vem hade trott på en bortaseger förutom de mest entusiastiska fansen och TPS-spelarna själva. 5-1 hade kanske varit mitt tips före matchen började men vad blev det? 1-3 och Sinuhe Wallinheimo, JYPP JYPP-målvakten, var endast 75%-ig.
4. Jokerit hade 98 utvisningsminuter och Jokeritkanadensaren David Ling lär inte ha så många vänner från norra Finland: hans tackling på Kärpätbusen Josef Boumedienne blev 5+20 helt rättvist. Jokerit hade också många andra utvisningar, förlust med 6-1 kändes ganska idelialiskt mot den regerande mästaren efter en massa sånt. Skulle säkert ha blivit förlust mot Sport eller kanske något annat Mestislag om de uppträtt likadant mot dem- 98 utvisningsminuter hör inte på nåt sätt till till ett playoff. Men jag njuter bara av det fortfarande. Länk till matchrapporten http://www.sm-liiga.fi/ottelut/raportti/35736.html.
3. Grundseriesjuan HIFK mot grundserietian TPS- hur tror ni det slutar? HIFK tror väl de flesta. Men nej, TPS vann med klockrena 7-2 i mål och 2-0 i matcher. Kvartsfinalplatsen hur välförtjänt som helst. :) Kommer aldrig glömma den matchen heller. 8 000 på läktaren i Åbo....nära var det också att jag skulle fara och se på nån av kvartsfinalerna.
2. Kanada-Finland, en mycket viktig match i ishockey-VM. Finland skrälledde med 3-1 men Kanada kom tillbaka till 3-3. Finland var mycket bättre och förtjänade nog att vinna, gärna med fula siffror, men ni vet ju hur stor ineffektivet Finland brukar ha och Kanada är ju alltid lika effektiva......Men Finland vann straffarna, mycket skönt även om det inte gav annat än bara självförtroende. Men självförtroende är inte något bara det heller.
1. TPS-Jokerit 4-0. Men det här var nog det största som har hänt på hela hockeyåret. Det kanske inte skulle vara en jättesensation om TPS skulle vinna, men med så här stora siffror.....det trodde nog knappast nån före matchen. Alla de fyra målen gjordes mellan 39.59 och 43.32- 3 minuter 33 sekunder, vilket gör segern ännu mer imponerande. Fast jag inte fick se matchen direkt fick jag se den i efterskott på julafton istället. Bättre julaftonshockey kan man väl inte tänka sig, om man nu inte hatar TPS, förstås......
Tänk att ens favoritlag slår ens hatlag med 4-0. Svårt att tänka den tanken, kune knappt tro att det var sant då jag såg det på datorn på Teneriffa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar