lördag 4 juli 2009

Fotbollsfesten 2010 del 1

32 nationer gör upp om något som människor världen över är intresserade av: se när en boll sparkas in mellan två stolpar och en ribba, fina räddningar, massor av närkamper, fina passningar, snygga mål och framför allt: kampen om VM-bucklan. Var femte mänska jorden runt såg enligt en undersökning fotbollsfinalen Italien-Frankrike för tre år sen, men jag tvivlar nog på det lite. Men för att få den måste man klara av sju matcher, och det är så pass svårt att ta sig till ett VM att man måste erkänna att det åtminstone från Europa inte finns några blåbär, när det gäller Nya Zeeland är det väl en annan sak.....
Men i alla fall.....nu ska jag presentera spelprogrammet.....Grupperna är tyvärr ej lottade...men det får väl redan en att drömma om en fantastisk turnering. Särskilt då det endast finns en 20% risk att Sverige är med....Högst. Enligt mig 50...men jag räds ju alltid svenska framgångar. Förlåt svenskar om ni läser....men vi finnar tar er som rivaler.
Jag blir jättesur om jag inte får se alla matcher. Förutom dom som spelas tillika som nån annan, då.....
Fredagen den 11 juni klockan 17 finsk tid invigs turneringen genom att värden Sydafrika spelar sin första match. Sydafrika är visserligen bara 70:a på rankningen men att det ska bli åttondelsfinal är väl ändå inte en utomjordisk tanke. På öppningsdagen spelas det alltså bara två macther: Sydafrikas gruppmotståndare gör upp i Kapstaden klockan 21.30. Har ni tänkt på att matcherna spelas då det är vinter i Sydafrika, så temperaturen kan vara mellan 5-20 grader....Svårt att tänka att Afrika har fått sitt första slutspel då.....Borde ju passa engelsmännen och kanske också irländarna (Irland är nämligen långt ifrån utslaget i kvalet) perfekt.
Lördagen den 12 juni blir fotboll från början till slut. Matcherna i grupp B börjar 14.30 i Johannesburg och 17.00 i port Elizabeth (14.30 är ju som 11.30 på sommaren för mig, när jag alltid stiger upp så sent) och ena drabbningen i C börjar 21.30, i Rustenburg, som också fick vara värdar för Confederations Cup.
Söndagen den 13 juni blir också landslagsfotboll och det kan mycket väl hända att sex lag från sex olika kontinenter spelar då. I Polokwane klockan 14.30 börjar den matchen som gör att C-gruppens första omgång kan sammanfattas. Men jag tror nog att jag också den kvällen kommer att fundera på annat, för efter klockan 19 (matchen började 17) i Durban och 23.30 (matchen började 21.30) i Pretoria har också D-gruppens lag fått prova på hur ett slutspel i Sydafrika fungerar.
Måndagen den 14 juni har en ny vecka börjat men då det är sommarlov är det ju lov hela tiden. Men inte för spelarna som spelar i lagen som bildar grupp E (ena matchen 14.30 i Johannesburg och andra 17 i Kapstaden) och halva F (20.30 i Kapstaden).
Tis. 15.6. klockan 16.30 har jag en liten stund på mig för att äta och fundera på vilket öde F-gruppens lag lär få, eftersom det spelades en F-match 14.30 i Rustenburg. Och då vet ni säkert att grupp G blir kvällens underhållning, 17.00 från Port Elizabeth och 21.30 från Johannesburg.
Onsdagen den 16.6 får Nelspruit (14.30) och Durban (17.00) se när de sista lagen kastas ut i rampljuset. Lär inte intressera lokalbefolkningen så mycket, den har nog säkert stuckit till Pretoria för att klockan 20.30 lokal tid, 21.30 finsk i och med att Sydafrika inte ändrar tidszon, kolla på favoritlaget, som bra redan kan vara utslaget då. Men det hoppas, och tror, inte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar